
محمدرضا مدرسخیابانی روز یکشنبه در نشست خبری که با حضور جمعی از فعالان بازار سرمایه و اصحاب رسانه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امروز پنجاهوهفت ساله شده و بهعنوان یکی از قدیمیترین شرکتهای حمل و نقل دریایی کشور، همچنان در خط مقدم مقابله با تحریمها ایستاده است.
وی با اشاره به ماموریت ملی و بینالمللی این شرکت اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹، با اعزام چندین فروند نفتکش به مقصد ونزوئلا، موفق به شکستن بخشی از حلقه تحریمهای بینالمللی شدیم که با پیام محبتآمیز مقام معظم رهبری نیز همراه شد. این مسیر همچنان ادامه دارد.
مدرسخیابانی افزود: بر اساس اسناد بالادستی از جمله سیاست توسعه دریا محور، برنامهریزی جامعی برای ارتقای سهم ایران از تجارت دریایی جهانی انجام شده است. امروز حدود ۸۸ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام میشود و ایران با داشتن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، ظرفیت بینظیری برای ایفای نقش در این عرصه دارد.
مدیرعامل کشتیرانی با اشاره به ظرفیت ناوگان این مجموعه گفت: در حال حاضر ۱۴۳ فروند شناور در اختیار داریم که ظرفیت حمل پنج میلیون تن بار و بیش از ۲۰۹ هزار دستگاه کانتینر را دارد. همچنین در حوزههای حملونقل ریلی و جادهای نیز فعالیت میکنیم. تعداد کارکنان مجموعه بیش از ۷ هزار نفر است که حدود ۳۸۰۰ نفر از آنها در بخش دریانوردی مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: امروز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در رده هجدهم کشتیرانی کانتینری جهان قرار دارد و سهم ناوگان ملی از تجارت دریایی غیرنفتی کشور ۲۱ درصد است. در سال ۱۴۰۳ حدود ۸۶۰ هزار TEU بار کانتینری جابهجا کردیم که رشد ۴.۳ درصدی نسبت به سال قبل داشته است.
مدرسخیابانی درباره تحریمهای بینالمللی گفت: ما هدف نخست بسیاری از تحریمها بودهایم. از سال ۱۳۸۵ این تحریمها شروع شد و سال گذشته نیز مجدداً از سوی اتحادیه اروپا و انگلیس تحریم شدیم. با این وجود، هیچ باری روی زمین نمانده و با روشهای مختلف، بار از اقصی نقاط جهان به ایران حمل میشود و بالعکس.
وی افزود: برنامهریزی گستردهای برای ایفای نقش در کریدور شمال-جنوب داریم که یکی از مسیرهای مقرونبهصرفه و راهبردی در تجارت منطقهای و بینالمللی است. چابهار میتواند به هاپ اصلی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.
مدیرعامل کشتیرانی در ادامه به سرمایهگذاری در حوزه نوسازی ناوگان اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه شورای عالی صنایع دریایی، باید میانگین عمر ناوگان را در ده سال آینده به زیر ۱۰ سال برسانیم. امروز میانگین عمر ناوگان ما ۲۰ سال است. مجوز دریافت یک میلیارد دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی اخذ شده ولی تاکنون بانکهای عامل منابعی را تأمین نکردهاند.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ بدهی شرکت یک میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار بود که بخشی از آن معوق بود. امروز مانده تسهیلات به ۵۴۲ میلیون دلار کاهش یافته و هیچ بدهی معوقی نداریم. همچنین در سال مالی گذشته تلفیق ما حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و امسال به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیدهایم.
مدرسخیابانی گفت: تمامی کارکنان ما ایرانی هستند و آموزشهای تخصصی دریایی نیز در موسسه آموزشی وابسته به کشتیرانی انجام میشود. همچنین مسئولیتهای اجتماعی از جمله تأسیس مدارس در بنادر کشور از جمله امام خمینی و چابهار را به طور جدی دنبال میکنیم.
وی در پایان با اشاره به برنامههای آتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: با همراهی سهامداران، ارگانهای دولتی و نهادهای حاکمیتی، تلاش میکنیم نقش راهبردی خود را در توسعه لجستیکی کشور و حضور پررنگتر در عرصه تجارت جهانی ایفا کنیم.
https://mosbateghtesad.ir/?p=128327